Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

20 augusti 2017

Kom ut ur din komfortzon – del 3

Bodel Sjöholm

Tandtekniker och International President för Oral Design International Foundation

Vi skulle nu lämna de brittiska öarna för att gå söderut men blev liggande i Kinsale på södra Irland lite längre än vi tänkt för att invänta ett bra väderfönster inför överfarten till Spanien.

Nu var det dags att segla över Biscaya mot La Coruna, som ligger i nordvästra hörnet av Spanien.

Vi fick lite gammal sjö precis när vi lämnade Irland men sedan hade vi fantastiskt väder och bra vind hela sträckan. Vi märkte inte ens när vi seglade ut på den djupa delen av Biscaya med över 5000 meters djup. Vi hade delfiner runt båten vid många tillfällen. På vår resa från Sverige har vi sett sälar, valar två gånger, ett otroligt fågelliv med mycket sjöfågel bl.a. lunnefåglar och på Nordsjön såg vi tumlare. Mysigt med sällskap!

Det tog tre dygn att korsa Biscaya så det var skönt att sikta de klassiska landmärkena som förknippas med La Coruna som t.ex. fyren Hercules som är 55 m hög och nära 1900 år gammal, det äldsta romerska fyrtornet som ännu är i bruk som fyrtorn.

La Coruna har en marina, Marina Nautico, som ligger mitt i city vid gamla stan. Härifrån är det nära till allt. Denna del av Spanien, Galicien, har ett fantastiskt kulinariskt kök till väldigt bra priser. Små enkla restauranger serverar mat på väldigt hög nivå.

En av mina vänner i Oral design bor i Lugo som ligger 50 minuter från La Coruna. Han och hans familj kom och visade oss runt i La Coruna. Vi var bl.a. på en utsiktsplats som låg högt uppe och både Hans och jag tyckte den liknade utsiktsplatsen vid Jesusstayn i Rio de Janeiro.

Vi träffade många trevliga seglare som vi kommer att hålla kontakt med framöver! La Coruna kommer vi att besöka igen!

Nästa etapp gick till Porto i Portugal dit det tog oss ett dygn att segla. Delfinerna eskorterade oss nästan hela vägen in.

Douro Marina ligger nästan direkt i city på södra delen av floden som delar staden. Man tar taxibåt över inloppet för 1,50 euro/person och därefter buss 500, så är man mitt i gamla stan. Denna del påminde lite om Rios Favela-kvarter men mer portugisiskt med vackra kakelfasader. I denna kuperade stad som är Portugals näst största, finns allt. Vi tog en busstur (röd hop on hop off) för turister och det rekommenderas.

Vi hann även med besök på Portvinbodega.

Porto är ett helt fantastiskt ställe med en genuin stad, shopping och många stränder. Rekommenderas på det varmaste.

Nu tog vi ett drastiskt beslut. Vi såg att det var hård vind på väg in över de södra delarna av Portugal och det skulle hålla i sig en vecka vilket innebar att vi skulle vara tvungna att ligga kvar i hamn hela tiden! Vi bestämde oss därför att gå direkt för att slippa detta. Efter 1½ halvt dygns segling kände vi av denna vind i aktern med vindbyar på upp till 20 sekundmeter, men det var ändå stabilt och bra. När vi rundade hörnet vid Cabo de Sao Vicente blev det lugnt igen.

Nu ligger s/y Caramelle på sin plats i Lagos där hon kommer att ligga till början på april nästa år då etapp 2 börjar. Det blir en seglats på sex månader i Medelhavet. Lagos är en väldigt internationell liten stad som har det mesta oavsett när du kommer ner på året. Här finns en hamn där många seglare övervintrar, fantastiska stränder, en fin gammal del av staden som ligger nära hamnen, saluhall mm. Vi trivs här!

Under vår seglats på 40 dagar har vi fått uppleva väldigt mycket sedan vi lämnade Sverige den 27 juni. Från Kungsviken gick vi via Nordsjön till Inverness i Scotland och därefter genom Caledonian canal. Väl ute ur kanalen kom vi till Oban, Ardfern, Port Ellen, Belfast, Dublin, Kinsale, Cork, La Coruna, Porto och till sist Lagos! Vi har träffat likasinnade, ätit fantastiskt, sett otroligt mycket och varit nära naturen på ett underbart sätt. Vi skall ut igen! Till alla er som funderar på om ni skall göra er resa – sluta fundera – bara gör det!

Det gäller att leva sin dröm och inte drömma sitt liv.

Bodel

bodel@oraldesign.se

PS. Våra bilder från resan har hittills gillats över 63 000 gånger på FB. Stort tack till alla ni som har följt oss på vårt livs resa, Sverige – Portugal, på Dental24. DS.

Bodel Sjöholm är tandtekniker och International President för Oral Design International Foundation.

Bodel Sjöholm

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?