Förändring på gott och ont
Förändring är något vi människor många gånger har svårt för. De flesta av oss är nog införstådda med att förändring sker hela tiden men frågan är om vi alltid tar konsekvenserna av en förändring som ibland kommer smygande eller mer eller mindre plötsligt?
All förändring är inte enbart av godo
Förändring är inte enbart av godo och en del förändring verkar t.o.m. vara till för förändringens skull. Men en del förändring är också utvecklande. Efter en förändring brukar de flesta ta till sig det nya som en självklarhet. Vore det då inte bra om man redan i förväg ser det som en självklarhet att saker och ting förändras och kan bli till det bättre?
Evidensbaserad förändring
En förändring skedde för drygt 5 år sedan när vi lanserade Dental24. Nu har vi en ”5-årsstudie” (marknadsundersökning nov 2013) som visar att Dental24 är den marknadsledande digitala kanalen inom svensk tandvård.
Även Sveriges Tandläkarförbund förändras
Kanske är det dags att Sveriges Tandläkarförbund accepterar att det numera finns en alternativ kanal som heter Dental24. Gemensamt har vi samma mål, nämligen att utveckla svensk tandvård. Nu när förbundet har fått en ny ordförande, Hans Göransson, hoppas vi att det blir en förändring även där!
Det är viktigt för förbundet att hålla isär rollerna trots att man har sin egna ägda kanal, Tandläkartidningen, som kanske inte är lika glada över utvecklingen?
Den digitala (r)evolutionen
Den största förändringen i mannaminne är förmodligen just digitaliseringen. Den berör idag nästan alla dagligen i olika sammanhang, inte bara media. Visst har den nya tekniken många avigsidor men det finns ju alltid ”två sidor av myntet”. Utvecklingen går framåt.
Här några andra förändringar som skett inom tandvården under de senaste åren:
Protetiska kronor och broar – Implantat
MK – Keramer
Gjutna konstruktioner – CAD/CAM
Konventionell röntgen – Digital röntgen/CBCT
Konventionella avtryck – Digitala avtryck
Konventionell tandrensning – Ultraljud, blästring eller laser
Pappersjournaler – Digitala journaler/filer
Kontant betalning – Elektronisk betalning
Annonsering i telefonkatalogen – Sökbarhet på nätet
Annonsering i fackpress – Information i digitala forum
Skylt utanför kliniken – Egen hemsida (eller både och)
”Mun till mun” kommunikation – Viral spridning (delning på nätet)/Sociala medier
Postal kallelse – Mejl/SMS
Självklara förändringar och utveckling enligt en del, men säkert inte för alla!
Nu måste jag sluta för att gå till min trevliga tandläkare!
Glad påsk!
/Per Ahlberg
Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.