Din nyhets- och kunskaps-portal inom odontologi.

Krönika

18 december 2014

Tandvården är i topp – igen

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Åter ligger tandvården i topp i mätningen Svenskt Kvalitetsindex. Det är såväl glädjande som hedrande. Att nå toppen är inte det svåraste, det svåraste är att hålla sig kvar när man nått dit.

morgonnyheterna i TV4 9/12 var en av rubrikerna att våra patienter i allt större utsträckning är missnöjda med den information de får om den förestående behandlingen. Här gäller det att se upp. Att agera så att vi får behålla vår topplacering är en ”livförsäkring” för kåren om vi önskar undvika de styrandes eventuella klåfingrighet och behålla patienternas stöd och kärlek.

 

Anledningen till de ökande klagomålen är att finna bland tre saker:

  1. Patienterna står inte längre med mössan i hand. Deras ökande kunskap och allmänt minskande respekt för ”överheten” (fråga en läkare!) utgör en fö Önskar vi behålla respekten eller bättre formulerat – anseendet, måste vi arbeta med bemötandet där information om behandlingen och kostnaden är centrala delar.
  2. En patient som sitter i behandlingsstolen har en inbyggd flyktplan som i hög grad sysselsätter vederbörandes mentala kapacitet. Dvs behandlingsrummet är inte den ideala platsen om man vill få patienten att inte bara i bästa fall höra vad vi säger utan även ta till sig och förstå innebörden av informationen tandvårdspersonalen ger. Vi kan ha försett patienten med fullödig kunskap om kommande behandling och kostnad men den har inte gått hem. Skaffa ett separat rum där den person som är mest lämpad att förse patienten med information i lugn och ro i en icke klinisk miljö kan sitta ner och informera om vad som komma skall och de olika alternativ man kan tänka sig. Gärna över en kopp kaffe! Överlämna också ett besiktningsprotokoll över hur det ser ut i munnen. Glöm inte att ta med helheten, inte bara antalet ”hål”, utan information som beskriver den totala orala situationen med en prognos baserad på vilken terapi man väljer och kooperationen i egenvård och ä
  3. Hur kommunicerar du? Tänk på att en patient hör det den vill höra – jag är övertygad om att du hört vad jag sagt men jag är lika säker på att det du hörde var inte det jag menade….. Det är sändaren av budskapet som är ansvarig för att ”budskap sänt är budskap uppfattat”. Ett tips: vässa din kommunikationsteknik och du blir en vinnare.

 

Nya rubriker i TV 4 morgonnyheter 10/12 om tandläkarna:

För få Lex Maria anmälningar i tandvården. De har ökat men man misstänker att mörkertalet är stort. Speciellt är det få anmälningar från privattandläkarna.

 

Om man konstruerade om Lex Maria med målsättningen att samla in och sprida kunskap finns en bra lösning färdig att kopiera. Den finns hos flygsäkerhetsmyndigheten i USA.

Som det förhåller sig med Lex Maria idag innebär en anmälan att man blir ”uthängd” och till och med riskerar en påföljd. I ”pilotsystemet” förblir man anonym och får absolution om man frivilligt gjort en anmälan. Tanken är att man inte är ute för att straffa utan att få tillgång till alla omständigheter bakom missgreppet och kunna sprida det till andra så att det inte inträffar igen. Den som gjort ”tabben” är sannolikt den sista person som gör om det igen.

 

Har man som pilot gjort en ”riktig tavla” kan man, om man överlevt, ringa upp myndigheten och utan att uppge sitt namn berätta vad man ställt till med. När myndigheten erhållit fullödig information får piloten en kod. Skulle myndigheten i sin tur få reda på vad som hänt från en annan källa och kontaktar den skyldige uppger denne koden och då läggs påföljden ner, man är förlåten. Skulle man däremot inte frivilligt och självmant anmäla det inträffade kan man räkna med att få en reprimand, sannolikt får man flygcertifikaten indragna.

Åter: Flygsäkerhetsmyndigheten är inte ute för att straffa eller ”hänga ut” någon. Man är ute efter att få så mycket information som möjligt att sedan sprida till alla piloter för att förebygga en olycka.

Förfaringssättet garanterar att alla tillbud spontant rapporteras och den ”skyldige” behöver ingen påföljd. Den piloten upprepar aldrig samma misstag!

 

Lex Maria – vem vill anmäla med risk för att råka illa ut……

 

Tack alla läsare för året som gått. Jag ber att få önska er alla en

God Jul och ett Gott Nytt År

 

Gordon M

Företagsförädling Väst AB

Tel 070 21 31 201

gordon.meland@gmail.com

Gordon Meland

Odontolog (Pensionär)

Odontolog, Trafikflygare mm och nu till sist Pensionär

Detta är en krönika och åsikterna som uttrycks är personliga.

Om Dental24

Dental24 – Ledande nyhets- och kunskapsportal inom svensk tandvård enligt professionen.*

Dental24 läses av flera tusen dentalt intresserade varje vecka.

Dental24 erbjuder yrkesverksamma inom dentalbranschen en samlad plats för nyheter, kunskap, aktuella händelser, erfarenhetsutbyte, utbildningar, artiklar, dokumentation och produktinformation.

Dental24 produceras i samverkan med tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor, tandtekniker, institutioner, kursgivare, föreningar, organisationer, leverantörer och andra medier.

Kontakt

Per Capita AB
info@dental24.se
Org. nr: 556763-9785

Ansvarig utgivare

Per Ahlberg

Vill du synas på Dental24?

Mer om att annonsera

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev

Utvecklad av mkmedia
×

Nyhetsbrev

Gör som 9 000+ andra, prenumera 
på vårt nyhetsbrev